Tipy ke čtení

NOVINKY v naší knihovně


Beletrie pro dospěl
é

1945 – PADEVĚT Jiří

Jiří Padevět přichází s novým souborem svých oblíbených mikropovídek. Ukazuje v jiném světle rok 1945, který poválečná propaganda zobrazovala jako rok osvobození a světlých zítřků. Pozadí konce války bylo ale pro mnoho lidí děsivé. V nepřehledných situacích nikdo nevěděl, kde končí spravedlnost a začíná pomsta, kdo je přítel a kdo nepřítel, kde číhá nebezpečí a kam se před ním ukrýt. Padevět čtenáře sugestivně vtahuje přímo do mezních životních okamžiků, nechává rozestoupit řádky učebnic a znovu se mezi nimi snaží oživit to, co čas pohřbil pod tiskařskou černí: osudy jednotlivých lidí, kteří se pod vahou dějin buď zlomili, nebo je dokázali unést.

 

Životice: obraz (po)zapomenuté tragédie – LEDNICKÁ Karin

Životice: malá vesnice uprostřed Těšínského Slezska. Po Mnichovu zabrána Polskem, po 1. září 1939 se jako dobyté území stává součástí Říše. Během války zde tudíž panovaly zcela jiné poměry než v protektorátu. Probíhala tu největší germanizační akce v Evropě. Kdo se nepodvolil, byl vysídlen nebo skončil v lágru. Účast na veřejných popravách byla povinná. Stanný soud zasedal téměř nepřetržitě – často přímo v bloku smrti nedalekého koncentračního tábora Auschwitz (Osvětim). Starosta Životic zaujal jednoznačný postoj: pěstoval vřelé vztahy s nacistickými pohlaváry a s obyvateli obce začal mluvit německy. V atmosféře všudypřítomného strachu se Životičtí snažili vydržet do konce války. Nepodařilo se jim to. V noci ze 4. na 5. srpna 1944 zastřelili partyzáni v místním hostinci tři příslušníky gestapa. Následovalo tragické ráno 6. srpna, během kterého gestapo zavraždilo šestatřicet mužů ze Životic a okolí. Někteří z nich zemřeli před očima svých blízkých. Jiní opodál, protože je gestapáci nutili běžet. „Zastřelen na útěku“, stálo pak v hlášení. Podle velitele zásahu Guida Magwitze to měla být „krvavá msta za zavražděné kamarády“. Pojal ji vskutku důkladně, protože odvetné akce pokračovaly až do února 1945. Během nich zemřeli další lidé, desítky jich byly odvlečeny do koncentračních táborů. Vrátili se čtyři.

 

Naučná literatura pro dospělé

Český a moravský les – CÍLEK Václav

V posledních letech vnímáme, že český a moravský les se následkem sucha a kůrovcové kalamity ocitl na předělu svého vývoje. Změna, která se kolem nás odehrává, je celková a les je jednou její součástí. Les významně ovlivňuje tvář krajiny, její hydrologii i způsob, jakým trávíme volný čas. Zemědělské a lesní půdy spolu navzájem souvisí, ale vystupuje zde i otázka dřeva jako stavebního a konstrukčního materiálu i jednoho z významných obnovitelných energetických zdrojů. Víme, že hospodářský les si na sebe musí vydělat, ale že se toho dá dosáhnout k přírodě a krajině šetrným způsobem. Les nepřeje rychlým ziskům, protože pak za chyby otců platí synové a vnuci. Kniha Český a moravský les je určena nejenom pro lesníky, ale pro každého, kdo má rád les anebo v něm hospodaří. Představuje ucelený pohled na dějiny, současný stav i budoucnost našich lesů. Obsahuje kapitoly o nových dřevinách, způsobech obnovy lesa, vlcích a jelenech i právní rozbor situace. Podobně obsáhlá a všestranná monografie u nás nevyšla již déle než dvacet let.

 

 

Trénink paměti – FRIESE Andrea

Praktická příručka k trénování paměti ukazuje, jak si pomocí fyzické aktivity a jednoduchých paměťových cvičení udržovat mozek v dokonalé kondici. Aktivity lze snadno začlenit do každodenního života a podle potřeby kombinovat. Doplňují je tipy na obohacení či změnu životního stylu a výživy. Kniha je skvělým pomocníkem pro každého, kdo si chce hravou formou trénovat mozek, a zároveň poslouží jako inspirace ke smysluplnému a zábavnému využití volného času.

 

Beletrie pro děti

Sesterstvo a síla moci – HLAVINKOVÁ Lucie

Kouzelná kočka Fabiola tentokrát zavede Sesterstvo do tajemné čtvrti Zahrádky. Bývalá zahradnická osada je plná života a slouží jako útočiště mnoha druhům zvířat – i Fabiola sem ráda zajde na návštěvu. Bára, Míša a Ela kouzlu tohoto podivuhodného místa úplně propadnou. Nový starosta ale chce Zahrádky srovnat se zemí. Podaří se Sesterstvu změnit jeho plány? Pokud zapojí všechen svůj důvtip a odvahu, určitě něco vymyslí!

 

Naučná literatura pro děti

Hmyz a jiní drobní živočichové – OFTRING Bärbel

Objevují se všude v zahradách, v parcích a v lesích, na loukách i na polích, ale i u potoků, rybníků a jezer, setkat se s nimi můžeš i u vás na zahradě, v domě nebo v bytě. Když budeš chtít rozpoznat hmyz od pavouků a dalších drobných…

 

Kniha pocitů – STARÁ Ester

Sofii zaplavil smutek. Nejlepší kamarádka se odstěhovala do vzdáleného města! Zůstaly po ní jen vzpomínky a obrovská prázdnota. Co teď? Bude se Sofie ještě někdy radovat? Marek rozbil květináč na sousedčině okně. V panice se schoval za strom a nejradši by se vypařil. Jenže svědomí ho přinutilo sebrat všechnu odvahu a přiznat se! Udělal dobře? Co tím získal? A jak bychom se v takových situacích nejspíš chovali my? Pocity jsou naší součástí. Víme o nich, více či méně jim podléháme. Pomáhají nám zorientovat se ve světě, ovlivňují naše chování. Ne vždy ale přesně rozumíme tomu, co nám sdělují. První krok na cestě k jejich poznání je dovolit si je mít, přijmout je. KNIHA POCITŮ je určena dětem od osmi let bez ohledu na to, jestli jsou na své pocity odborníci, nebo jim spíš nerozumí a snadno se v nich ztrácí. Ve třinácti kapitolách budou moct prozkoumat klid, překvapení, radost a štěstí, smutek, strach, odvahu, stud, hněv, závist a žárlivost, znechucení, nudu, zájem a lásku. S těmito pocity se v knize seznámí prostřednictvím pětice kamarádů. Každý je jiný, a i proto odlišně prožívají situace, ve kterých se ocitají. Čtenáři s nimi porovnají své zkušenosti, připomenou si, kdy se cítili podobně. Dočtou se, za jakých okolností pocit vnímáme, k čemu nám je, jak ho fyzicky cítíme v těle a co s ním ještě souvisí. Zároveň zde najdou tipy, jak s pocitem pracovat, přijmout ho, poučit se z něj. Není ovšem snadné své pocity popsat, svěřit se s nimi, povídat si o nich. KNIHA POCITŮ pomůže dětem začít. Proto je vítané přizvat ke čtení sourozence, rodiče nebo třeba kamaráda. Stejně tak můžou knihu využít pedagogové, psychologové a další odborníci, kteří pracují s dětmi na rozvoji psychosociálních dovedností, ať už individuálně nebo ve skupině.